Az EGYIK CSECS!

Ingyen megcsináltuk, amire a közmédia nem volt képes: itt az adatbázis a milliós szerződéseikről

Az állami vállalatok egyik kedvelt trükkje, hogy a szerződéseikről szóló adatokat olyan formátumban osztják meg, hogy azokkal semmit sem lehet kezdeni. Hasonló játékot játszott az elmúlt években az MTVA is, a hvg.hu viszont az elmúlt hetekben kereshető adatbázist készített az adatokból, és az érdekesebbeket a Vizzu segítségével vizualizálta is. Kíváncsi, kik és mire talicskáztak ki sokmilliárd forintot a közmédiából? Kiderül alábbi cikkünkből, amelynek párját megtalálja a friss HVG-ben.

Tévécsatornákon, rádióadókon, internetes honlapokon, továbbá egy hírközponton keresztül ömlik ránk évek óta a közpénzből finanszírozott kormánypropaganda, hála az Orbán-kormány által megálmodott és azt teljeskörűen ki is szolgáló MTVA-nak, azaz a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapnak.

Az MTVA-hoz összesen 7 tévécsatorna (M1, M2, M3 – amely már csak online elérhető -, M4, M5, Duna, Duna World), 5 rádió (Kossuth Rádió, Petőfi Rádió, Bartók Rádió, Dankó Rádió, Nemzetiségi Rádió, Parlamenti Rádió) és több honlap tartozik (mediaklikk.hu, m4sport.hu, hirado.hu), valamint az MTI, amely ingyenesen szállítja a híreket más médiumoknak.

A tartalom széleskörű, a propaganda mellett sport-, szórakoztató, zenei és kulturális műsorok, beszélgetések, mesék, valamint sorozatok és filmek is szerepelnek a kínálatban. Mindez 2011 óta összesen csaknem 720 milliárd forintba került – ebből 586 milliárd közpénz – a költségeknek viszont csak a töredékét lehet részletesen nyomon követni abban a dokumentumcsomagban, amelyet az MTVA éppen az átláthatóság jegyében hozott nyilvánosságra. Ez az első fontos megállapítás, amelyet az után tehetünk, hogy összesítjük a közmédia 5 millió forintot meghaladó szerződéseit.

A lista azt a célt szolgálná, hogy az adófizetők megtudják, az MTVA kivel szerződött és mire, ami bár a mintegy 135 oldalnyi dokumentumból részben valóban kiderül, a tételek összesítése azonban a lehetetlenség kategóriáját súrolta, mivel a közmédia a listát olyan formátumban osztotta meg, hogy abban nem lehetett keresni, a tételeket nem lehetett partnerekre lebontva összesíteni, ahogy évekre sem. Kimutatásokat sem lehetett csinálni arról, hogy ki kapta a legtöbb pénzt, és mire.

A hvg.hu ezt megelégelve hetekkel ezelőtt először különböző internetes szövegfelismerő programok segítségével bevitte az összesen több mint 2400 tételt egy táblázatba, majd azokat átnézte és kijavította. Ezen túl volt, hogy az MTVA euróban és forintban is megadta az összegeket, amelyekhez néhol megjegyzéseket is fűzött, ezeket külön oszlopba kellett rendezni.

Ennek a folyamatnak a végén vált láthatóvá a végösszeg, amely 193 milliárd forint. Ekkora értékű szerződések szerepelnek tehát összességében az 5 millió forintot meghaladó szerződések listájában, ami a 720 milliárdos összköltségnek alig több mint a negyede.

Mindettől függetlenül ebből is elég sok mindent meg lehet tudni. Például azt, hogy kik kapták ennek a 193 milliárd forintnak a jelentős részét. Elég kevés szereplő: 1068 szerződött parnerből csupán 54 cég. E vállalkozások 154 milliárd forint értékben kötöttek szerződéseket az MTVA-val, a fennmaradó 38 milliárd forinton pedig a többi, ezernél is több vállalkozás osztozott.

És hogy kik voltak a legnagyobb szereplők? Kiemelkedően magas összegre, mintegy 32 milliárd forintra szerződött az MTVA-val a Magyar Labdarúgó Szövetség. A közmédia ezt a pénzt főként sportközvetítési jogokra fizette ki. A második és harmadik tétel ugyancsak a sportról szól, a Hungaroring Zrt.-vel a Forma-1 közvetítéseire illetve a futamokkal kapcsolatos barterszerződésekre összesen 17 milliárd forint értékben szerződtek. Tízmilliárd forintnál többet költött el az MTVA az Európai Labdarúgó-Szövetségnél is, itt szintén sportközvetítések jogaira, valamint kis mértékben vonalhasználatra fizették ki a pénzt.

Megjegyzés: A cikkünkben szereplő grafikonokat a legjobban asztali böngészőből élvezheti. Az interaktív ábrákon a kis nyilakra kattintva navigálhat a milliárdos költések és szerződések között. 

[KGVID]http://balrad.ru/wp-content/uploads/v1.mp4[/KGVID]

Míg az első három szereplő nem a klasszikus értelemben vett magánvállalkozás, addig a negyedik már nagyon is az. Az Apropó Média Kft.-ről van, amelynek tulajdonosa jelenleg Blázy András, aki korábban sokáig Habony Árpád jóbarátjával, Halkó Gabriellával közösen vitte a produkciós céget, ma már csak Blázy a tulajdonos. A lista alapján ehhez a vállalathoz kicsit több, mint 7,5 milliárd forint vándorolt, ám a szám csalóka, van ugyanis egy másik társaság is, a Summa Produkció Kft., amely szintén Blázy Andrásé, és szintén ott van az MTVA szerződött partnerei között. Ez a cég további 1,2 milliárd forintot kapott, a végösszeg pedig így már majdnem 9 milliárd forint. Az Apropó Média gyártja többek között a Ridikült, a Maradj Talpon című műsort és A Dalt – utóbbi kettőt a Simicska Lajoshoz köthető Hung-Istertől vették át, miután az Orbán Viktor összevesző Simicska Lajos kiesett a pikszisből.

[KGVID]http://balrad.ru/wp-content/uploads/v2.mp4[/KGVID]

Az Apropó Médiát egy újabb ismert cég követi a sorban, a Megafilm Service Kft, amely Kálomista Gábor filmproducer érdekeltsége. A cég a lista alapján 6,7 milliárd forint értékben kötött szerződéseket az MTVA-val. A Megafilm Service filmeket és sorozatokat is gyárt, illetve gyártott a közmédiának, köztük a Munkaügyek és a Tóth János című sorozatot, az Egynyári kaland című TV-játékot, valamint az Egy másik életben című filmet.

Kálomista köréhez sorolják a szintén a listán szereplő TV Com Kft.-t is, az ugyanis (volt) felesége, Kálomista Zsuzsanna egyik egykori üzleti parnerének tulajdonában van. A TV COM, amely többek között a Balatoni nyár című műsort szállítja a közmédiának, 1,3 milliárd forintot kapott.

Szintén a szerződött partnerek között van a Thália Színház Nonprofit Kft. is, amelynek Kálomista az ügyvezetője. Ezzel a céggel több mint 200 millió forint értékben szerződött az MTVA. Sokáig tartotta magát emellett korábban a pletyka, hogy az MTVA a Balatoni nyár című műsorhoz Kálomista Gábortól bérel helyiségeket, amit néhány évvel ezelőtt nem lehetett leírni, mivel a producernek semmi köze nem volt ahhoz a céghez, amellyel összesen 72 millió forint értékben kötöttek két szerződést. Azt továbbra sem lehet bizonyítani, hogy a szerződéskötések időpontjában Kálomistának volt köze a társasághoz, ami viszont biztos, hogy ma már van, ő az egyik tulajdonos.

[KGVID]http://balrad.ru/wp-content/uploads/v3-1.mp4[/KGVID]

A listán emellett más Fidesz-közeli vállalkozások is állnak, sorban a következők:

  1. HD TV Hírstúdió Kft. – tulajdonosai Kiss Ferenc és Kiss János Géza, akik forrásaink szerint szintén a Halkó-körhöz kapcsolódnak
  2. Média Műhely Produkciós Iroda Kft. – a céget 2011-ben alapította Mucsányi Marianna újságíró, az ő férje Szadai Károly, aki Kövér László személyi titkára volt 1998 és 2000 között, amikor Kövér még titkosszolgálatokat felügyelő miniszter volt. Mucsányinak ma már nincs szerepe a cégben, ellenben ő a Kossuth Rádió csatornaigazgatója.
  3. Hung-Ister Zrt. – Simicska Lajoshoz köthető cég volt, amelynek most már a kormánypárti médiabirodalom, a KESMA a tulajdonosa.
  4. Dextramedia Kft. – egyik tulajdonosa, Moys Zoltán Lezsák Sándor veje.

[KGVID]http://balrad.ru/wp-content/uploads/v4.mp4[/KGVID]

Vannak továbbá az MTVA-hoz köthető szereplők is. Köztük a WMA, a Popular Média és a K.K. TV Média, valamint a Show & Game Kft. A WMA és a Popular Média egy áttételen keresztül Vas Imre cége, a K.K. TV Média jogelődjének számított betéti társaságnak pedig a kültagja volt 2010-ben. Vas Imre az MTVA egyik cégének (Új Média és Teletext Kft.) ügyvezetője volt. Vas Imrének hívták továbbá az MTVA üzemeltetési igazgatóját is, aki lehallgatta a korábbi vezérigazgatót, Vaszily Miklóst. Ezekkel a cégekkel összességében csaknem 2,2 milliárd forint értékben kötött szerződéseket az MTVA.

A Show & Game Kft. pedig Závodszky Zoltán cége, aki az MTVA vezérigazgató-helyettese volt 2011 áprilisáig. Závodszky megkeresésünkre közölte: 8 évvel ezelőtt, mindössze 6 hónapig volt az MTVA-ban a szakmai területért felelős vezető. Závodszky azt is elmondta, szerinte a kiragadott árak nem pontosan jelzik a produkciók valódi értékét. Mint mondta, kevesen gondolják át, hogy a számok mögött esetenként százas nagyságrendben foglalkoztatnak kollégákat, akiknek bért kell fizetni, eszközöket, stúdiókat bérelnek, díszletet építenek és jelmezeket varrnak. Példaként a Csináljuk a fesztivált! című műsort hozta fel, mondván, ha valaki összeszámlálná, hányszor játszották le a zeneszámait, és azzal vetné össze a gyártási költségeket, kiderülne, hogy a valaha létező legolcsóbb szórakoztató műsort állították elő.

[KGVID]http://balrad.ru/wp-content/uploads/v5.mp4[/KGVID]

A producer úgy gondolja, nem lehet minden műsort csak az ára alapján elemezni. „A Dunán futó Honfoglaló – mely a népszerű internetes játékból saját televíziós fejlesztésünk – a kereskedelmi csatornák hasonló műsoraira költött pénznek kevesebb, mint a feléből készül” – mondja. Viszont csak a Dunán kapott megjelenési lehetőséget egy hazai fejlesztésű, tisztán tudás alapú vetélkedő, ami zömében a magyar kultúrából és történelemből meríti a kérdéseit, és amelynek a licencét már sikerült külföldre is értékesíteni – ecseteli produktumának előnyeit. „Nos, az ilyeneket nehéz beárazni” – tette hozzá.

[KGVID]http://balrad.ru/wp-content/uploads/v6.mp4[/KGVID]

A listából kiderül az is, hogy Fábry Sándor és Borbás Marcsi is a nagy beszállítók közé tartozik (a Trisó Kft., Fábry cége csaknem 3 milliárd forintot kapott, a Stratcomm 1,2 milliárd forintot), de Patonai Péter érdekeltségeivel is többmilliárdos értékben kötött szerződéseket az MTVA (3,2 milliárd forintról van szó). Patonaié volt az I.M.G Inter Media Goup nevű reklámcég, amely azóta kiesett a pikszisből.

Az állami tulajdonban levő MFB egykori vezérigazgatója az A38-cal és a Zászlóshajó Kft.-vel szerepel a listán. A képet árnyalja ugyanakkor, hogy úgy tudjuk, Patonai nem vesz részt operatívan egyik vállalat életében sem, továbbá, hogy az A38 hajót az elmúlt években sok százmilliós költséggel gyakorlatilag egy közvetítőkocsit nem igénylő, stúdióval egyenértékű hajóvá alakították át. A nagy számok mögött tehát nagy értékű beruházások is vannak.

Ők azok tehát, akik félmilliárd forintnál magasabb összegben kötöttek szerződéseket az MTVA-val. Vannak ugyanakkor olyanok is, akikkel bár alacsonyabb értékben szerződtek, de ugyanúgy érdekesek. Fent van a listán Várhegyi Attila, akit sokan sokáig az MTVA valódi urának tartottak. Vele négy megbízási szerződést kötöttek összesen 32 millió forint értékben, családi cégével, a Prestige Médiával további 1 szerződést 16,8 millió forintról. Szerződött az MTVA továbbá az 1100év Kft.-vel is, amely a publicista Bayer Zsolt érdekeltsége. Szerződései összértéke 81,7 millió forint. Simicska Lajos korábbi plakátcége, a Publimont 40 millió forintot kapott a közmédiától, a Nézőpont-csoporthoz tartozó Médianéző pedig 31,7 millió forintot.

[KGVID]http://balrad.ru/wp-content/uploads/v7.mp4[/KGVID]

Kerestük az MTVA-t, hogy megtudjuk, a fenti cégekkel vannak más szerződéseik is, vagy ezek a végösszegek, a közmédia viszont két és fél hét után annyit válaszolt, hogy ha közérdekű adatigénylést kívánunk benyújtani, akkor tegyük meg a jogszabályban meghatározott tartalmi és formai követelmények szerint. Erre visszaírtuk, hogy kérdéseinket újságírói kérdésként tettük fel, ennek megfelelően legyenek kedvesek válaszolni, reakció viszont azóta se jött.

A HVG eheti számában ugyancsak az MTVA-s szerződésekkel foglalkozik, a lap cikkéből kiderül, mekkora érdeklődésre számíthatnak, illetve számíthattak azok a műsorok, amelyekre milliárdokat költött az MTVA, ahogy az is, hogy a szereplők mennyi profitot realizáltak többek között az MTVA-s megbízásoknak köszönhetően.

A közmédia 5 millió forintot meghaladó szerződéseinek kereshető listáját innen tölthetik le, ha találnak benne további érdekességeket, írják meg kommentben:

Az adatvizualizációkat a Vizzu készítette.                                                        (HVG)

Amennyiben a videok nem indulnának, ide kattintva: https://hvg.hu/gazdasag/20190801_mtva_szerzodesek_vizzu?s=hk

A balrad.ru kommentje a “KUNYERA” után!

Kérjük, anyagilag támogassa  a Bal-Rad-ot! – a piktogrammra kattintva Pay-Pal-on

PayPal - A biztonságosabb és egyszerűbb online fizetési mód!

vagy közvetlen postai úton:

Szabó Péter 

2747 Törtel,

Petőfi-ut. 12.

A beérkező adományokról olvasóinkat a “Köszönjük”– rovatban tájékoztatjuk!

Ha tetszett ez a cikk, ha egyetértesz a balrad.ru-val, oszd meg Facebookon, Twitteren, VKontakton – meg ahol csak lehetőséged van rá!

Bal-Rad komm: Mindez az egész mindössze egyetlen alantas célt szolgál: Döbrögi fényezését!

(Ráadásul a szidolozásnak ez csak egyik szegmense!)

Most azért képzeljük el, hogy a szlovákoknál, cseheknél, labancéknál, polákoknál, románoknál…- MŰKÖDHETNE EGY ILYEN KANONIZÁLDA?

Azt csak mellékesen tegyük hozzá, hogy ezen a döbrögista csecsen hízó cégek “igazgatói” jövedelme is bele van ám számítva a vajdasági ÁTLAGFIZETÉSBE! Ami brutto 374 ezer ft.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .