A masinisztát kell elverni a kezelőszervek közeléből

TÉNYLEG HALÁLT ÉRDEMELNÉNEK A CSALÁDSEGÍTŐK? – EGY VOLT SZOCIÁLIS MUNKÁS DÖBBENETES BESZÁMOLÓJA

 

Vendégszerzőnk tizenkét évet dolgozott szociális munkásként, ebből hetet családsegítő szolgálatoknál, vidéken és a fővárosban egyaránt. A 33 éves férfi 2016-ban, végső elkeseredésében hagyta ott a szakmát, amikor összevonták a családsegítő és a gyermekjóléti szolgálatokat. Néhány nappal ezelőtt Inárcson egy 61 éves férfi halálra késelt egy családsegítő szakembert – szerzőnk szubjektív élménybeszámolója (vagy inkább: segélykiáltása) ennek kapcsán fogalmazódott meg a rendszerről, a szocmunkások munkakörülményeiről és a munkakör sokszor kilátástalan nehézségeiről. B. L. írása.

Megrázta a segítő szakmát az inárcsi gyilkosság, a szociális munkások leforrázva állnak az eset előtt. De egyáltalán nem meglepetten: amióta családsegítő és gyermekjóléti szolgálatok léteznek, ez bármikor, bárhol megtörténhetett volna, mint ahogy volt is már rá példa. Inkább dühösek a rendszerre, amiben dolgozniuk kell. Amire én is dühös vagyok, és amiben tizenkét évet eltöltöttem.

Az pedig egyenesen sokkolt, hogy a gyilkosságról szóló hírek kommentfolyamában rengetegen írták, írják, hogy megérdemelte a halált a 44 éves nő.

Tényleg ennyire nem tudják az emberek, hogy mi történik ezeknél a szolgálatoknál, hogy mit csinálnak a segítő szakemberek? Emiatt gondoltam, hogy elmondom, én mit tapasztaltam, amikor családsegítő szolgálatoknál dolgoztam.

Megváltani a világot?

A családsegítő szolgálatok kliensei, a leszakadó csoportok senkinek nem a szíve csücskei. Már általános iskolában megtanítják nekik, hol a helyük, és a helyzet aztán egyre rosszabb: hivatalnokok, politikusok, és sajnos sok értelmiségi szemében is szálkát jelentenek.

A családsegítő szolgálatokat azért hozták létre, hogy krízishelyzetben segítsenek az embereken. A szociális szakember beszélgetésekkel igyekszik feltárni a problémát, majd kíséri a klienst a változtatás útján.

Mindez azonban többnyire csak papíron van így, mert családsegítő szolgálatba járni, főleg vidéken, szégyen, pláne családi problémákkal, így a gyakorlatban az emberek mindenféle ügyes-bajos dolgokban kérnek segítséget, többnyire akkor, amikor már ég a ház.

Én is többnyire ekkor döbbentem rá, hogy mennyi jogsérelem éri őket. Nem látnak annyira rá az ügyeikre, hogy tudják: mikor hajtja el őket jogtalanul egy hivatalnok, mikor kellene rendőrséghez, bírósághoz fordulni. Ehhez nyilván az is hozzájárul, hogy korán megtanulják, hol a helyük. A sárban. A családgondozó pedig megmondja, hogy nem ott van.

És itt kezdődnek a bajok.

A helyszín (forrás: police.hu)

Úgy segíts, ahogy mi akarjuk

A családsegítés rendszere nagyjából azóta rossz, hogy megszületett, a legnagyobb hibája: a szolgálatokat egyenesen az önkormányzatok alá rendelték.

Ez több dolgot is jelent. Egyrészt (tisztelet a kivételnek) az elején a legtöbb családsegítő szolgálat vezetője a polgármester vagy magasabb politikai tisztséget betöltő illető valakije volt, és szociális végzettséget már gyakorló vezetőként szerzett.

Amivel az a baj, hogy emiatt sok vezető soha nem dolgozott terepen, így pont a szakma lényegét nem érti: azokat, akiken segíteni kell – és a problémáikat.

Ráadásul sokszor tapasztaltam azt is, hogy a professzionális segítés és az intézményvezetés helyett sokkal fontosabb volt számukra a vezető pozícióval járó társadalmi presztízs, és annak fenntartása (Hangsúlyozom: tisztelet a kivételnek. Azért ilyen is volt).

Hogy ez milyen súlyos helyzeteket idézhet elő, azt mindjárt az első munkahelyemen megtapasztaltam, amikor az intézményvezető rapportra hívott minket, hogy, idézem „Mi ez a sok cigány a folyosón?” Zavarta ugyanis az idősek klubjának rendszeres (és jól megválogatott) látogatóit, hogy romák várakoznak az ajtónk előtti székeken ülve. Szóval kiadta az utasítást, hogy tüntessük el őket; gondolom, szerette volna, ha kizavarjuk őket az épületből. Nem tettük meg. Egy másik helyen, egy másik intézményvezető egyszer azzal jött be az irodába, hogy van a tévében egy műsor, ahol kitakarítják a nagyon lelakott házakat, amolyan „röhögj a csórón, vagy borzadj el” bulvárszenny. Kérte, mondjunk neveket, klienseket, hogy hova mehetnének ki forgatni. Mert a valakije a tévénél dolgozik, és nem talált ilyen embert, tőle kért ötleteket. Közöltük, hogy nincs ilyen ember. Látszott, hogy nem hitte el, mi pedig az etikai kódex emlegetésével pedig már nem fárasztottuk magunkat… Ha eddig nem tanulta meg, mi a baj ezzel a kérdéssel, nem most fogja.

A másik probléma azzal, hogy a polgármesteri hivatal a fenntartó, a lehetséges érdekellentét. A hivatal és az ügyfél között előfordulhat jogi konfliktus például egy segélykérelem vagy önkormányzati lakás ügyeivel kapcsolatban.

Bárhol dolgoztam (három település), elvárás volt a polgármesteri hivatalok részéről, hogy mi, akik azért vagyunk, hogy segítsünk, őket képviseljük, ne az ügyfelet (ami az etikai kódex szerint a dolgunk lenne, mondjuk).

Vagyis előfordult, hogy utasításba adták, hogy bizonyos klienseknek ne segítsünk segélykérelmet beadni, mert szokták látni a kocsmában őket (persze beadtuk). Egyszer pedig utasítottak, hogy politikai célú aláírásgyűjtést végezzünk azon ügyfelek körében, akiknek ételt osztottunk.

Estig sorolhatnám. Az ember segítőként ezeket a kéréseket, utasításokat hárítja, nemet mond, jogszabályra hivatkozik – aztán elkezd elfogyni körülötte a levegő. Például megalázó hangnemben beszélnek vele aktaellenőrzéskor, és hasonlók. Úgyhogy szépen felmondtam vidéki helyemen, és a fővárosban vállaltam állást, azzal a naiv elképzeléssel, hogy jobb lesz. Nem lett.

A segítő, akit mindenki gyűlöl

Miközben iszapbirkóznak a hivatalokkal (akiknek a kliensek annyira hiányoznak, mint halnak a bicikli) és a saját munkáltatójukkal, a családgondozók igen sokrétű feladatokat végeznek.

Például (a fővárosban) segítenek közüzemi hátralékok rendezésében, kilakoltatásokat előznek meg hosszas tárgyalásokkal (szolgáltató, vagyonkezelő, támogatást nyújtó szervezet). Vagy hosszadalmas, többüléses segítő beszélgetéssel feltárják a kliens problémáját, aki végre elmegy pszichoterápiába (sajnos ez ritka).

A családgondozó – vagy most már családsegítő – egyszerre ért értelmiségiül és az egyszerű emberek nyelvén, gyakran fordít magyarról magyarra határozatokat, magyaráz jogszabályokat. Élelmiszerosztást szervez, nyári tábort tart a gyerekeknek.

Mivel pont az ütközőzónában teszi ezt, ezért mindenki egyformán gyűlöli.

A sznob értelmiségi azért, mert simán kimegy a leglepukkantabb lakásokba, ugyanúgy beszélget a fogatlan Mari nénivel, mint egy polgármesterrel, és már a létezésével szembesíti azzal, hogy bármilyen jó is fent élni, lent nagy bajok vannak. A munkáltatója azért, mert ellentmond neki. A kliensek pedig azért, mert egy személyben látják benne a saját problémájuk okozóját (sokszor a szociális munkással való beszélgetés világít rá arra, mi a baj), és az egész bürokráciát: a hivatalt, aki elhajtotta őket, a végrehajtót, aki ki akarja őket lakoltatni, és a pszichiátert, aki gyógyszert akar beletömni.

És itt jön képbe, hogy ez a munka alapvetően veszélyes.

A rossz hír hozója

A családsegítőben dolgozó szociális munkásnak egyáltalán nem célja kiemelni a családokból a gyereket, sőt azért van, hogy ez lehetőleg elkerülhető legyen. Ütközőpont a gyámhivatal és a család között, egy utolsó segítség, mielőtt megtörténne a legrosszabb. De mivel a gyámhivatal nem egy személy, akivel találkozni lehet, a családsegítő meg az, így a kliensek és a közvélemény is az egész igazságtalan rendszert belelátja a szociális szakember lényébe. Összevont intézményben láttam, hogy a legtöbb hangos jelenet a gyermekvédelmi esetekben volt – gondolom, ez ma sincs másként.

Helyszínelők (forrás: police.hu)

A másik veszélyes pont a pszichiátriai betegek esetében van. Nem mondhatom, hogy hézagos az ő ellátásuk, mert inkább nem is létezik. Vagy csak annyira, hogy a pszichiátrián adnak egy receptet, aztán majd lesz velük valami. Betegségbelátás kialakítása, pszichoterápia – semmi. A fővárosban még csak-csak akadnak velük foglalkozó civil szervezetek, de a falvakban ők is a családsegítőhöz fordulhatnak. Velük akkor lehet veszélyes a munka, amikor a betegség annyira erőt vesz rajtuk, hogy elszakadnak a valóságtól. Kiabált már pár centiről az arcomba bepörgött pszichiátriai beteg, és beszélhettem akármennyit, próbálhattam lenyugtatni őt, az nem segítség ebben az állapotban.

Mindezek mellett a szakemberek semmilyen védelmet nem kapnak.

A biztonsági őr „drága” – legalábbis az önkormányzatok ezzel szokták lepattintani az ilyen kéréseket, ha egyáltalán kéri az intézményvezetés. A családgondozók jobb híján egymást kísérik családlátogatásra, csakhogy ez egyrészt nem megoldás, másrészt ezt szinte mindegyik munkahelyemen rossz szemmel nézte a vezetőség (mert azt hitték, lógni akarunk). Amikor az egyik helyen meg is tiltotta a vezetés, és egy kollegina megemlítette, hogy lehetnek veszélyes helyzetek, amikor az ember ismeretlenül bemegy valakinek a lakásába, az intézményvezető asszony üvöltve kizavarta a megbeszélésről azzal, hogy a szociális szakembernek minden helyzetet tudnia kell kezelni. Már a kollegina sem dolgozik a szakmában.

Marad az ember, ameddig bírja

Én azt gondoltam a pálya elején, hogy addig maradok, amíg tudok segíteni a klienseimnek. Vagy amíg ki nem égek.

Segíteni egyre kevésbé lehet, hiszen lakhatási problémákra mi lehet a megoldás például? A százezer forintos garzonlakás? Vagy mit mondhat a családsegítő egy pszichiátriai betegnek?

Én végül akkor adtam föl, amikor jött a családsegítő és gyermekjóléti szolgálatok összevonása. Ugyanis ez azzal járt, hogy a felnőtt kliensek mellé sok-sok gyermekjóléti esetet kaptak a családgondozók, vagy új nevükön családsegítők, és ezekben az esetekben olyan szorosak a határidők, olyan mennyiségű az adminisztráció, hogy szó szerint nem marad idő az egyedül élő idősekre, az egérfogóban ragadt, kétségbeesett pszichiátriai betegekre, a munkakeresőkre, szenvedélybetegekre. (Nem, akkor sem maradna, ha túlóráznának a szociális munkások, bár, ha nem aludnának egyáltalán, akkor talán…).

Azt gondolom, hogy az a kevés ember, aki maradt a szakmában, nem érdemli meg, hogy kizárólag negatív újságcikkek jelenjenek meg róluk, és hogy vadidegen emberek örüljenek a haláluknak. Sok emberre csak ők nyitják rá az ajtót.

Ők is csak addig, míg el nem mennek árufeltöltőnek, ahol nemcsak nyugodt és emberséges munkakörülmények vannak, hanem jobban is keresnek. Mert ugye a fizetést és a lepukkant irodákat, az eszközhiányt (négy emberre egy számítógép például) nem is említettem…

Tragikus, ami Inárcson történt, a szakma nem tér magához. Nagyon remélem, hogy akiknek felelőssége van abban, hogy ez a rendszer rosszul működik, észbe kap végre. És azt is, hogy ha kicsit megismerik az emberek, hogyan, milyen körülmények között segítik a családgondozók a legelesettebbeket, nem fogják ismeretlenül a halálukat kívánni.      ( wmn.hu)

Ha tetszett ez a cikk, ha egyetértesz a balrad.ru-val, oszd meg Facebookon, Twitteren, VKontakton

Kérjük, anyagilag támogassa  a Bal-Rad-ot! – a piktogrammra kattintva Pay-Pal-on

PayPal - The safer, easier way to pay online!

vagy közvetlen postai úton:

Szabó Péter 

2747 Törtel,

Petőfi-ut. 12.

A beérkező adományokról olvasóinkat a “Köszönjük”– rovatban tájékoztatjuk!

Bal-Rad komm: Valamennyien egy piramisszerűen fölépített, precízen MŰKÖDTETETT GÉPEZET alkatrészei vagyunk. A gépezet egyetlen tennivalója, hogy minden erőforrást egyetlen szűk helyre tömörítsen.

A legfrisebb hírek szerint a gépezet Inárcson meghibásodott. A tömörítendő anyag egy szemcséje makacsul keménynek bizonyult. Egy egész sor fogaskereket akart kiiktatni.
CsaládvélmisEKET, végrehajtót. Csupa RAKTÁRKÉSZLETBŐL KÖNNYEN PÓTOLHATÓ alkatrészt. Hogy mire gondolhatott? – azt csak ő tudhatja. Legfjebb kicsinyes bosszúra. Azóta már minden bizonnyal van az inárcsi egységbe beszerelve egy új alkatrész. LETT VOLNA a többi megcélzott helyére is.

Családvédelmis alkatrész is, végrehajtó alkatrész is CSAK A DOLGÁT TETTE! Úgy, ahogyan azt a masiniszta akarta.

Volt talán egy pillanatnyi üzemzavar, de a gépezet az darál – tömörít tovább. A masiniszta legnagyobb elégedettségére.

A 61 éves – tehát szebb időket is megért – Cs. Attila alapanyag rossz helyen akart a szerkezetben kárt tenni!

Ez a gépezet csak úgy állítható le, ha a masinisztát elverik a kezelőszerkezet közeléből.

“A masinisztát kell elverni a kezelőszervek közeléből” bejegyzéshez 43 hozzászólás

  1. Vegyük külön a lumpenek, mentálisan betegek családsegitését az Inárcsi esetöl..

    Itt egy svájci frank bankcsalás áldozat van.

    12 millio vett fel az álldozat.
    56 milliot követeltek rajta.

    Volt egy beteg magatehetetlen 9 éves tolokocsis kislánya akit lelencnek löktek volna kiszolgáltatva a szadistáknak.

    Volt egy rendör aki belelátott a rendszerbe,és féltette a beteg kislányt.

    Volt egy szerencsétlen nö aki rosszkor volt rossz helyen.

    1. “12 millio vett fel az álldozat.
      56 milliot követeltek rajta.”
      Ez nekem magas!
      A borsodi kancigányt ettöl kevesebbért -uzsora kamat- miatt elitélték!

  2. Tisztelt magyarok
    A Prostituciobol
    A Drog kereskedelemböl
    A Tülszámlázásokbol milliárdos bevételekhez jutnak a bünözök.

    A pénzt tisztára kell mosni.
    A legjobb pénz mosoda a bérlakások kiadása.

    Ezek a bünözök szivesen vásárolnak bedölt svájci frank hitelesek ingatlanját frekventált helyeken,az ingatlan ár töredékéért.

    1. Igor szerint:
      2018-07-18 – 13:26

      Ott vagy a szeren Igor!
      Nem mintha eddig nem tudtam volna (legalább is a többségét), de így “leírva”, belemondva a kamerába egy egyetemi doktortól, hát…
      És hol vannak még a sportegyesületek, stadionépítések, reklámszerződések stb…
      A vége volt a legjobb: …bankot kell venni… no komment.
      Ja, és aki azt hiszi, hogy ez a szoc-ban nem volt, hát az téved…

  3. A munkaeröközvetitésböl is rengeteg pénz szabadul fel.
    Az Ukrajnábol jövö munkásokat elszállásolni plussz bevétel.

    Itt egy profi ilusztrácios film a pénzmosási teknikákrol.

    A bünözök leszarják,ha egy 9 éves tolokocsis beteg kislányt kibasznak az utcára mint macskát szarni. Hogy irta Frei Tamás? Az uthenger halad és mögötte kész az aszfaltos ut.
    Leszarják,hogy kik döglenek bele.
    Frei tamás föhösének is a kislányát akarták megölni.Igy szemlélteti Frei hogyan müködik
    a pénzmosás Budapesten.

  4. A cikk egyik igazsága, hogy sok pedagógus nyergelt át a területre, később letett szociális szakvizsgával. Aztán közben megszervezték a felsőfokú képzéseket, amelyek olyanok, amilyenek. Valószínűleg tanítják Saul Alinskyt és más, S-csapat által nagyra értékelt „kedvenceket” is, majd a tanítvány egy alapos „érzékenyítés” után szembesül a rögvalósággal, azzal, hogy a tanultak nagy részét nem tudja használni.

  5. Ami Inárcson történt, az a létező fasizmus egyik megnyilvánulása.
    Az, ahogy a finánctőke által működtetett “bank” bedarálja a polgárt.
    Az, ahogyan mindezt szándékosan teszik, tudva, hogy ez lesz a vége.
    Az, ahogyan a rendszer nem védi meg az áldozatot, és
    az, ahogyan épp az áldozatot teszi meg hibásnak!
    Természetesen, hisz minden létező fasizmus egyik legfőbb ismérve az áldozatbűn!
    És az a mód, ahogyan a fasiszták a tömeget a saját oldalukra állítják a manipulatív médiákkal, ahol ezerrel megy a “megérdemelte” és egyéb, ember alatti megnyilvánulások.
    Vannak, akik szerint ilyen országban kell(ene) élni, és hogy ez milyen jó nekünk!
    Tisztelt (még) valóban baloldali elvtársak, ideje lenne felülvizsgálni az ún. “taktikai együttműködést” a regnáló hatalommal, és esetleg harcosabb, igazi kommunistához illő eszközökhöz folyamodni, mert hogy háború folyik épp a szegények ellen! És ilyenkor egy VALÓDI kommunista nem koszorúzással múlatja az időt, hanem hogy szervezi a mozgalmat!

    1. Bocs kommunista testvérem.
      A frank forint árfolyama pozitiv.

      A biorobot 1 000 évig szopta volna a bankárok faszát.
      Én 2008-ban támogattam a frank árfolyam kilövelését.

      Erö ellenerö. Oszd meg és uralkodj.

      Most kezd a bankárok ellen kiépülni az ellenerö,a hitel csabda generálta.

      Nem hittem volna,hogy 2008-tol 2018-ig tudják a bankárok huzzni az idöt.

      A hir24 stb kommentekkel ne foglalkoz bankárok troll csapata irja a baromságaikat.
      Ami megint nekünk kedvez,mert mégjobban felbaszák a biorobotok agyát.

      Nem kell csinálni semmit,csak figyelni kell a hireket.
      Mikor átvágják egy végrehajto torkát,mi kommunisták menjunk el a temetésére,
      és helyezünk a sirjára egy vörösrozsát,majd kivánjunk részvétet az özvegyének.
      ( öszinte részvétem asszonyom,nagyon rendes ember volt a férje )

      1. Tisztelt Vkutya elvtárs testvérunk,ha kell autot is küldünk részedre,hogy te is részt vehes egy ilyen temetésen.

        Nekem az tetszet mikor Pécsen bebetonozták a végrehajtot.

        Elvtársam ne piszkold be a kezed,inkább egy kávé mellett eszmétcserélünk a temetés után.

      2. Te is tévedésben vagy, mint mások, akik azt hiszik, hogy visszasírom mondjuk épp az előzőket, akik megágyaztak ennek a fasiszta rendszernek. Igen, a liberalizmus (eddigi tapasztalatok szerint) megszüli a fasizmust. Lásd ’30-as évek Németországa.
        Most a neoliberalizmus szülte meg ezt a förtelmet, ami itt van.
        Tegnap láttam a Spektrumon egy dok.filmet Franco hatalomra jutásáról, illetve bocs: HATALOMRA JUTTATÁSÁRÓL, mert hogy a finánctőke már akkor is nemzetközi, vagyis INTERNACIONALISTA volt. Most hagyjuk, hogy hány szerencsétlen idegen nációhoz tartozó barom lövöldözött sörétes puskákkal a polg.háborúban, ahol franco és társai tankokkal mentek…
        Ezeknek semmi sem drága, ha el kell tiporni a létező szocializmus bármilyen formáját!
        Döbbenetes volt nézni-hallgatni, ahogyan az angol nagykutyák úgymond “semlegesek maradtak”, miután tétlenül nézték, ahogy a későbbi gyilkológép-ellenségük, a németek felszerelték francot, és utána hozták meg ezt a döntést – aljas tetves geci pudingfejű, birkaagyú angolok, de magkapták ők is a magukét épp azoktól, akikkel szövetkeztek (lásd Vitorla örök érvényű példája: minden fasiszta minden más fasiszta ellensége). Döbbenet volt továbbá az analógia, ahogy a kommentátor felvezette, hogy a katolikus egyház nyíltan kiállt francoék mellett, természetesen, mert a katolicizmus és a fasizmus örök jegyesek.
        Ez ma is így van, a filmet akár tegnap is forgathatták volna, nálunk, csak itt lassúbb, embertelenebb kivégzési formák vannak.

        1. Hát eléggé hézagosan figyelhettél akkor oda a filmre.
          Mert Spanyolországban nem a szocializmus kapott szárnyra, hanem egy össznépi népi anarchia a monarchia utáni vákumban, aminek egyik hangadó résztvevői voltak nagy mellénnyel kommunisták , akik egymást is aprították jobb híján.
          De az, hogy mi vezetett a politika színpadán a 2.köztársasághoz, az, hogy miért kellett az egyházi képviselők ( még ha az egyház túl nagy befolyást is szerzett a világi javakban és monarchista, azért az emberek lelke felett őrködni volt hivatott)
          ezreinek likvidálásával kezdeniük a nagy hőbörgést, az persze elhanyagolható tény…….. egy hagyományosan erősen római katolikus hívő országban…………hiába no, a kommunisták mindig zseniálisan ráéreztek arra, hogyan lehet a köznép többségének ellenszenvét irtó gyorsan kiérdemelni…………

          1. Majd elfeledtem a filmhez idézni:
            a népek barátja,
            a munkásosztályt megmentő Sztálin a spanyol aranytartalék fejében ( amit a spanyol kommunisták engedelmesen gyorsan hajóra is pakoltak) egyből bőkezűen segítette meg fegyverekkel, lőszerrel , tankokkal, repülőgépekkel és hozzá személyzettel a köztársaságiakat, mert hogy ám nem csak Franco-nak voltak fasiszta tankjai.
            Aztán ugyebár elfogyott az arany, így már a szovjet ‘önzetlen’ segítségül küldött tankok sem érkeztek a továbbiakban…….

          2. Már ne haragudj, de a Spektrumot nem a kommunisták szerkesztik, még csak nem is Gyurcsányék. Javíts ki, ha nem jól tudom!
            Az egyházat ért kritikát én magam is ledöbbenten hallgattam, alig hittem a fülemnek. És a képi infók, ahogy egy ottani süveges szentember a fasiszták között parádézik…
            De vissza az elejére: a független Spanyol köztársaság SZOCIALISTA KÖZTÁRSASÁG volt, bár lehet, hogy mi nem így tanultuk, lám-lám, még Kádár apóék sem nagyon tűrték a konkurenciát. Mert hogy jönne az ide, hogy a Nagy Sztálin által vezetett Nagy Honvédő Háború előtt Spanyolországban is volt már egy másik, szintén szocialista köztársaság, amely a maga honvédő háborúját vívta, épp egy másik fasiszta csürhe ellen (franco és társai), akiket hitlerék tolták ezerrel.
            Külön kiemelte a fasiszták előretörésekor a vidéki parasztság könyörtelen likvidálását, a legkisebb gyanúra is ezreket végeztek ki, gyerekeket, nőket, férfiakat, és találd ki, hol? Hát persze, hogy a stadionokban!
            Nyugodt lehetsz, meg fogom keresni a filmet, illetve egy ismétléskor rögzítem az adást, mert a Spektrumon több korhű dokumentumot adnak, mint bárhol máshol, de remélhetőleg megjelenik hamarosan a jutubon.
            Szumma: egy kvázi kommunista propagandista sem készíthetett volna ennél tartalmasabb összeállítást (Sala) a fasizmus igazi arcáról, úgy, hogy még híre sem volt a világháborúnak.
            És még egyszer: Spanyolországban is szocialista köztársaság volt, gyárak és üzemek foglalásával, mindent népi tulajdonba vettek, a tőkéseket megfosztották a rabolt javaiktól.
            Ezért tudtunk erről keveset.

          3. V.kutya szerint:
            2018-07-18 – 18:37

            Akkor lehet a másik tudományoson is leadtak egy sorozatot, azt hiszem a nemzetközi brigádok részvétele a spanyol polgárháborúban címmel.

            Mivel spanyol honnak a keleti fele, Barcelona központtal volt az iparosodottabb, természetszerűleg a munkások központja is.
            Akkor másik film szólt arról, hogy Barcelonában a köztársaság párti anarchisták és kommunisták lőtték egymást is, meg a liberáltak is.
            Egyszóval se egységesített vezetés, se cél, önálló partizánharcok, utánpótlás nélküli ellátás, -ahogy írod- sörétes puskával, mert honi fegyvergyártás az nemigen volt.
            A nemzetközi brigádokban mindenféle nációk jeleskedtek magán úton, angolok, franciák, németek, lengyelek és magyarok is, aztán szervezetten németek, olaszok, szovjetek.
            Többek közt szovjet katonai tanácsadókkal, megfigyelőkkel, kémekkel-hírszerzőkkel, többek közt a Pravda beépített tudósítója, neve nem ugrik be.
            Míg Francot a monarchia támogatói finanszírozták, a németek felfegyverezték, az olasz fasiszták 70.000 embert és technikát küldtek, a köztársaságiaknak szovjetek tán valami 40.000-ret. Sztálin fegyvereire azért volt szükség ( természetesen nem ingyen, hanem a teljes spanyol aranytartalékért), mert máshonnan a köztársaságnak nem volt, különben nem évekig tartott volna a polgárháború, mert Franco egy hét alatt végigmasírozhatott volna a “sörétes puskával” lődöző országon.

            Az természetes, hogy egy földfoglaló, papokat gyilkoló, államosító, részben bigott kommunista bandát egyetlen monarchikus-kapitalista állam sem szándékozott semmilyen módon támogatni.
            Azért hogy ne legyen egyértelmű a családok szétszakadtak és a front két oldalán apa lőtte a fiát, testvér a testvért. Na ennyire volt egységes a lakosság; nézeteiben…..
            Ott halt meg a magyar kommunista , Zalka Máté is.

            A nemzetköziek azért is elkeseredtek, mert a polgárháborúban ők cipelték a teher nagy részét, az első vonalakban, nem vonták ki pihenni őket, rengetegen haltak meg közülük, ami által lelohadt a lelkesedésük, az eszme iránt is.
            A film szerint a maradék hazatérő szovjetek nagy részének Sztálin adta meg a “kegyelemdöfést”.

            A spektrum és egyéb tudományos csatornákat köszönet illeti a sok történelmi érdekességért, de a hitelességet és precíz tényszerűséget azért még sokszor feláldozzák a népszerűség, vagy a konvencionális hit , vagy az általános elvárás oltárán.
            A terror mindenhol terror és a megtorlás, megfélemlítő tömeges kivégzés mindig is a harcoló felek eszköze, egy fegyvert ragadó nővel szemben is, de egyetlen hatalomra törő diktátor sem gyilkolta le saját népének gyerekeit!
            Nem kell minden túlzásnak bedőlni.

          4. olvasó szerint:

            2018-07-18 – 17:12
            Szófosó aranytökü “barátom” arról miért nem szólsz,hogy hitler Spanyol országban próbáltatta ki a hirhedt Kondor-légiót! És nem a Nép oldalán hanem ellen!

        2. petymeg szerint:
          2018-07-18 – 23:02

          Kis vaksi komcsim!
          Mivel írtam összefoglalóan a szereplésükről és azért , amiért azt sem soroltam fel, Sztálin mely tanktípusokkal, repülőgéptípusokkal segítette az arany fejében a spanyol komcsikat.

    2. V.kutya szerint:
      2018-07-18 – 14:11

      T. V.kutya!
      A közelmúltban bátorkodtam a “fasizmust” egy letűnt kor elavult ideológiájának nevezni. Nem véletlenül:
      https://hu.wikipedia.org/wiki/Fasizmus

      A fasizmus meghatározó jellemzője a nacionalizmus, és az erre épülő sok egyéb más. A mai rendszerre a nacionalizmus egyáltalán nem jellemző, inkább a globalizmus. A globalizmust meg más néven akár nevezhetjük internacionalizmusnak is (ha ragaszkodunk az izmusokhoz…) Az internacionalizmuson keresztül pedig óhatatlanul asszociálhatunk a kommunizmusra is… akár…
      A mai rendszer az egy globális kapitalizmus. Semmi köze a fasizmushoz. Legfeljebb annyiban, hogy a kizsákmányoltak ugyanúgy a “cumi” rosszabbik oldalán állnak.
      Megkockáztatom, hogy a fasizmus, nacionalizmusát tekintve, jobb volt, mint a mai globális kapitalizmus.
      Maradok tisztelettel…

      1. Pedig de, mondaná Boborján! A mai kor fasizmus. Azért az, mert soha sem volt annyira erőszakos a (globális) tőke, mint manapság.
        Őszintén: Horthy idejében elképzelhetetlen lett volna ekkora banki csalás sorozat, pedig az fasizmus volt a javából, és csalók is voltak azért, de senki nem merészelt volna idáig.
        Ma pedig a rendőröket küldik a banki áldozatok elleni végrehajtásokhoz, kidobják az embereket az utcára, és utána láss csodát: megbüntetik, és-vagy elhurcolják őket a közterekről, mert nincs jogod az utcán (sem) lakni!
        Minek neveznéd ezt?
        Horthy úri Magyarország kb. háromszor élhetőbb volt, mint ez a förtelem itt, amit nem is tudok minek nevezni, de mivel a fasizmus jegyei háromszor erősebbek, hogyan lehetséges az, hogy nincs fasizmus?
        És bizony, a tőke mindig küldi a rendőreit, katonáit a SAJÁT NÉPE ELLEN, ha a nagytőkések érdekeit kell megvédeni, így volt ez nemrégen – maradjunk Spanyolországban – Katalóniában is, ahol a tüntetőket az új spanyol fasiszta állam rendőrei-katonái szétvertek, miután teljesen törvényesen megszavazták a Katalón Szocialista Köztársaságot.
        Igen, szocialistát.
        Ez csak egy példa arról, hogy az EU nem zárja ki a fasizmust, zéró garancia erre, sőt, nagyon kényelmes nekik ez az “államforma” és ideológia, mert semmi sem védi jobban a megtakarításaikat, mint a csendőrök.

          1. V.kutya szerint:
            2018-07-19 – 21:21
            Pontosabb azt mondani, hogy Wass Albert hungarista volt. Erdélyi lévén másként látta az ország megcsonkítását és hontalanként mindig HAZA vágyott.

        1. V.kutya szerint:
          2018-07-19 – 07:31

          Továbbra is azt mondom, hogy ez nem fasizmus, annak ellenére, hogy egyébként mindenben igazad van, amit leírtál. Gondolj bele! -amikor a fasizmus volt domináns ezen a féltekén, akkor a jelenlegi uralkodók az életükért küzdöttek Auschwitzban és más, hasonló helyeken… Az is egy vezető erő volt, meg a mai is az, de a kettő még véletlenül sem ugyanaz.
          Van egy mondás (szabadon): Ha a kisujjadat nyújtod, ezeknek rögtön az egész karod kell… Ez a ma uralkodó kisebbség jellemzője, ezért fokozódik a helyzet.
          “Vörösként” ne csak balos József Attilát olvass. Esetleg a jobbos Wass Albert…??

          1. Vass Albert nyilas volt, erre nincs semmiféle mentség. Bármit is írt, a papír véres volt, amire írt.
            Nem lett volna szabad egy oldalon leírni a nevüket.

          2. V.kutya szerint:
            2018-07-19 – 21:21

            Elvakult, vagy elfogult vagy.

  6. Az alapvető probléma: a többség számára a szegénység és az ebből következő kilátástalanság!
    Tovább irritálja a társadalmi helyzetet a : kirívó társadalmi egyenlőtlenségek ! Ezek a bosz-
    szú forrásai. A “sevizahitelek” még mindig százezreket fenyegetnek , a helyzetnek az oko-
    zói pedig : dőzsölnek mint a disznók a dagonyába ! Még nem félnek a vadásztól sem .
    A mai magyar burzsoázia pökhendisége, korrupciója, a törvények felettisége mind olyan
    durván sértő a szegény dolgozó embereknek, amit az Inárcsi eset is példáz. De ezért az
    egész utálatos rendszerért nem a szociális munkás a fő felelős! nem is a rendőr , vagy a
    végrehajtó,… hanem azok akik ezeknek a munkáltatójuk !! A jólétben élő tőkések, akik mint
    a feudális rendszerben a nemesek: ADÓMENTESSÉGET ÉLVEZNEK .
    Már ott tartunk, hogy a minimálbérre bejelentett dolgozó több adót fizet, mint a nemzet
    magánrepülőgépen utazgató uzsorásai ! És ez a gazdag kisebbség az adóját még vissza is
    tudja igényelni, még költségként is eltudja számolni, még családtagjait is tudja magas fize-
    tésért alkalmazni stb. Nos ezek a problémák gyökerei. Nagy a baj, mert óriási és nö-
    vekvő szakadék tátong a vezetők és a vezetettek között, a gazdagok és a szegények között!
    A megoldás az, amit több elvtársam is megfogalmazott: cselekedni kell, nem koszorúzni !
    Addig, amíg hazánkban ( ezen a 93.000 km”-en ) 4.5 millió szegény él olyan nyomorban ahol
    sem víz, sem villany, sem fürdőszoba, sem út, sem járda nincs, ahol százezreknek ingyen ebé-
    det kell osztani, ahol fiatalon arat a halál !- ott van helye a pénznek az alapvető létfenn-
    tartási emberi jogok megteremtése miatt! Először ezzel kell kezdeni, mert a ” társadalmi
    lét határozza meg a társadalmi tudatot.” A “cirkuszt és kenyeret, vagy falunapot ” ráérünk
    a “munkát és kenyeret ” megvalósítása után is szervezni. Csak…. egyre fogyunk, az aktív
    korosztály vállalkozóbb fele ( 5-600.000 fő) külföldön próbál szerencsét, az itthon dolgozók
    többsége még a szakszervezeteknek sem tagjai, a tényleges munkanélküliség rémisztő, tá-
    vol van a propagandától. Annak ellenére hogy jó szakmunkást a házi karbantartásokhoz
    már nem lehet kapni. Külföldön vannak. A bölcsészek meg egyéb az elmúlt 28 évben kita-
    nítattak pedig nem tudnak építeni, vizet és gázt szerelni. Csak dumálni. Sajnos hosszú
    a sor, de a vége: ezen a rendszeren muszáj változtatni !

    1. változtass ! menj ki Te is a 350 ezer mellé. Mert itt Te sem teszel semmit, csak a szád jár !

        1. petymeg
          Te egy ökör vagy.

          olvasó
          aki kint dolgozik az 350 ezer, és soknak a feleség és gyerek. De azok nem munkavállalók.

          1. Akkor nem 600.000-nyi kint munkát vállalóról, hanem összesen kitelepedettről beszélnek?

  7. Elvtársak,lassan azzal a ki az utcára,s döntsük meg a fasizmust dologgal!Először is,a barikádharc ideje lejárt,mert a nato,meg tek, és egyéb fasiszta osztagok,azonnal vérbe folytanák,csakis az ostromharc lehetséges,a rezsim ellen.Ehhez viszont,szükséges ellenállási központot szervezni,fegyvereket,pénzt szerezni,külhoni segítségben,aligha reménykedhetnénk,ami pedig szintén egy erőtényező lehetne.Meg aztán,kikkel csináljuk meg?Gyerekkatonákkal nyugdíjas papákkal? Mint Adolf Volksturmja anno? Persze,nem tagadom,ezt a rezsimet csakis fegyverrel lehet,és kell eltörölni ám,a ehhez most még,nem minden tényező adott.Addig is marad a központ szervezése,a kis létszámú elit egységek felkészítése a konspirálás.

    1. Milyen fegyverre gondolsz?
      Vizipisztolyra?
      Mert másunk sincs, míg a hatalom minden karhatalmi kényszerítő eszközzel rendelkezik és még a 2/3-os törvénykezéssel, jogszolgáltatással is. Aztán ott a nato, meg az uncsi, ami már belső közös rendfenntartó erő létrehozását is elkezdte, hogy az ‘alkotmányos’ rend megváltoztatására irányuló akciókat az adott kormányzat kérése nélkül is elfojthassa.

      Ebből csak vérfürdő lehetne, a kommunista nagypapák vére ömlene, mert valljuk be a társadalom támogatottsága sem a kommunista eszmeiségben gyökeredzik mára.
      … semmi sem adott. A pénz önmaga fegyver, de a nincstelenektől hogyan lehet pénz szerezni?
      Igen, a törvényes és békés keretek közötti ellenállás már elgondolkodtató lehetőség…..

    2. A tőkések legnagyobb fegyvere ma a PÉNZ!
      A tőkések ellen ezért pénzzel lehet csak harcolni.
      Ezt egyféleképpen lehet: nem úgy, hogy elvesszük tőlük, hanem hogy egyszerűen nem használjuk a pénzüket! Ezt már ezerszer leírtam, de senki se érti.
      Sok országban már egész városok, országrészek, államok, megyék vannak, ahol saját fizetőeszközök vannak, és-vagy valamelyik kryptovalutát használják. Ezzel megkerülik a bankrendszert, és ők nem szedik le a sápot.
      Pld. egy bitcoin alapú értékesítő és termelő hálózatban nincs ott a bank, és nincs ott csányi sanyi bácsi, sem pedig pénztáros lölő bácsi, de még andy vajna sincs ott.
      Ja, hogy ott is van költség, a coinnak – igen, akik a hálózatban vannak, egymásnak dolgozzák fel a főkönyvi infót, és a tranzakciós díjak ezért valamilyen szinten visszaosztódnak a felhasználók elektronikus pénztárcájába.
      Három dolog szükséges ehhez: tanulni, tanulni, és tanulni!
      Lenin tétele ma így valósul meg, nem véletlen orbángeci totális elnyomása a közoktatásban, és most újabban a tudás fellegvárában, az MTA-ban, mert tudják, hogy a tudás ellenük az egyetlen igazi fegyver!
      Másképpen: a prolit meg kell tanítani, hogy ne legyen proli, hanem tanuljon meg önmagáért és főleg családjáért felelősséget vállalni képes polgárrá válni, de mindezt lehetőleg pár hónap alatt, különben meghal!
      Vagyis, ha tényleg jót akarsz cselekedni, akkor az osztályharc új módját kell kitalálni. Azért, mert az idő nem állt meg, csak nálunk, Kínában már megmosolyogják a hagyományos pénztárgépeket, mert szinte nem is használják már.

      1. Én a helyi pénz működését ismerem.
        Pl Magyarországon az állam által garantált forint a fedezete, aminek fejében (általában bank) kibocsát tallért, kékfrankost stb.
        Szóval forint és technikailag a bank a garancia.
        Nolt más kezdeményezés is, fedezet nélküli számlapénz, de behalt…. gyarló az ember.
        A digitális pénzeket nem ismerem, bizodalmam mégúgyse benne.

        Igen, a pénz a … fegyvere.
        Ne adjunk fegyvert a kezükbe…. hirdette a korabeli plakát.

      2. V.kutya szerint:
        2018-07-18 – 19:27

        T. V.kutya!
        Hadd lám, tudod-e, hogy mit csinál az a zsidó, akinek egy faluban (pl.) szatócsboltja van (övvé az egyetlen), hogy ne legyen konkurenciája? Elárulom, nyit egy másik boltot. Biztos lehetsz benne, hogy senkinek nem fog eszébe jutni, hogy nyisson egy harmadikat…
        Ugyan ez a helyzet a helyi és digitális pénzekkel. Ne hidd, hogy a pénz legnagyobb mestereit a saját pályájukon le lehet győzni. Reménytelen.
        Marad a tűz és vas… De reálisan csak egy világméretű háborús felfordulás, amibe Te is és Én is belepusztulunk. Nyugodj bele, nem fogod megérni a dolgok jobbrafordulását. Menj inkább pecázni, jobban jársz.

        1. Én maradok József Attila intelmeinél.
          Olvasd el: Tudod, nincs bocsánat.
          Minden benne van.
          Nem volt véletlen, hogy ez a 30 éves fiatalember is a legfontosabb dolgot fogalmazta meg éltében: én egész népemet fogom tanítani stb. Mert tudta, hogy a tudás hiánya az, ami megöli a népet, mint most minket, amikor a papok nevelik engedelmességre (és letérdepelésre) a gyermekeinket, unokáinkat, szemben a világgal.
          Én a magam helyén embereket mentek meg az enyészettől, alig párat, de azt megteszem.
          A nagyarcú “vállalkozókat” pedig megvágom, ahogy csak lehet, úgy, hogy még ő örüljön neki, hogy jól járt, nekem ez az elégtételem. Sok pici siker, a sűrű fillér esete a ritka forinttal.

          1. Ezt szokás jó üzletnek hívni, amikor mindkét fél elégedett.
            Csak így tovább és mennél több jó üzletet az oligarchákkal és a kiválasztott néppel!

          2. Fenét, a magyar parasztnak több pénze van, mint a zsidóknak.

          3. V.kutya szerint:
            2018-07-19 – 21:23

            A magyar parasztnak a pénze a zsidóktól származik, amit különféle támogatások formájában kap tőlük. Pl. földalapú támogatás.

          4. V.kutya szerint:
            2018-07-19 – 21:23

            Mert szerinted kik a legnagyobb földtulajdonosok a gázszerelőéken kívül?
            Amelyiknek sok zs-je van, azt nem parasztnak, hanem földbirtokosnak nevezik, és földet fizikai valójában csak akkor lát, amikor temetik…..

            Rosi Nante szerint:
            2018-07-20 – 08:16

            A földalapú támogatás a felborított versenyhelyzet megtartásában segít az agráriumnak, a nélkül kérdéses lenne a gazdálkodás eredménye.
            Idén még a földalapú támogatással együtt is sok termelőnek veszteséget termelt a búza.
            És a búza felvásárlási árak nem a termelő miatt emelkednek, hanem a “magyar felvásárlók” tavalyi nyomott áron veszik, hogy nagyobb számban megjelentek a nyugatiak a vevői oldalon. Ezért kezdett emelkedni.
            Ráadásul becstelen vezetőink hazavágták a forintot, így a nyugati még 5%-al többet nyer az üzleten.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Tovább az eszköztárra